علل حساسیت به توت فرنگی و درمان آن

۱۴۰۰/۸/۱۰

حساسیت به توت فرنگی

میزان واکنش های آلرژیک به آلرژن های مختلف بسته به نوع حساسیت و واکنش ایجاد شده در بدن متفاوت است. حساسیت غذایی یکی از انواع حساسیت هایی است که بر بدن تأثیر می گذارد و منجر به بروز علائم زیادی در بدن می شود و توت فرنگی یکی از این غذاها است که باعث ایجاد حساسیت می شود. اگرچه حساسیت به توت فرنگی غیر معمول نیست ، اما می تواند بسیاری از افراد را تحت تأثیر قرار دهد. علائم آن از خفیف تا بسیار شدید متغیر است.

بسیاری از مردم جهان ترجیح می دهند توت فرنگی بخورند ، به ویژه ساکنان ایالات متحده آمریکا. کل تولید توت فرنگی در ایالات متحده در سال 2014 حدود یک و نیم میلیارد تن برآورد شده است. توت فرنگی یکی از رایج ترین انواع میوه ها در سراسر جهان

با این حال ، کمتر از سایر انواع حساسیت ناشی از غذاهای دیگر شایع است. دلیل اصلی قرار گرفتن در معرض این حساسیت این است که سیستم ایمنی بدن فرد نسبت به پروتئین خاصی که در توت فرنگی وجود دارد واکنش ضعیفی نشان می دهد.

پزشکان میزان توسعه آن را نمی دانند ، اما بر اساس مطالعه انجام شده در بوسنی ، حدود 3-4٪ از کودکان دو ساله یا کمتر از آلرژی به توت فرنگی رنج می برند و این درصد در اواخر دوران کودکی به 1٪ کاهش می یابد.

علل حساسیت به توت فرنگی

حساسیت به توت فرنگی هنوز به طور کامل شناخته نشده است ، اما برخی تحقیقات نشان می دهد که یکی از عوامل اصلی عفونت پروتئینی است که با رسیدن توت فرنگی مرتبط است و "fragaria allergan" نامیده می شود و این پروتئین مسئول رنگ قرمز متمایز آن است.

علائم حساسیت به توت فرنگی

هنگامی که فردی از این حساسیت رنج می برد ، به احتمال زیاد علائم خفیف تا متوسطی دارد. این علائم می توانند در عرض چند دقیقه یا حتی چند ساعت پس از خوردن توت فرنگی ظاهر شوند. شایع ترین علائم عبارتند از:

خارش و گلودرد و دهان.
خارش پوست ؛
لرز.
سرفه و خس خس سینه.
سرگیجه یا سبکی سر ؛
اسهال
استفراغ.
احساس گرفتگی در گلو.
تراکم، شلوغی

در برخی موارد نادر ، توت فرنگی می تواند یک واکنش آلرژیک تهدید کننده زندگی ایجاد کند که به عنوان واکنش حساسیت شناخته می شود و علائم آن عبارتند از:

افزایش ضربان قلب.
تورم زبان.
تورم و تورم گلو.
کاهش قابل توجه فشار خون.
سرگیجه و سبکی سر ؛
غش کردن

در صورت مشاهده هر یک از این علائم شدید ، فوراً به دنبال مراقبت های پزشکی باشید.

مدیریت و درمان آلرژی

در بیشتر موارد افراد می توانند در خانه بدون هیچ گونه مداخله پزشکی درمان کنند. بهترین درمان آلرژی این است که افراد آلرژیک به توت فرنگی به طور کامل از عوامل آلرژی زا اجتناب کنند ، به این معنی که از موارد زیر اجتناب کنید:

توت فرنگی تازه و توت فرنگی یخ زده.
مربای حاوی توت فرنگی.
ژله توت فرنگی.
آب نبات توت فرنگی.
همچنین می توانید آنتی هیستامین مصرف کنید ، دارویی که در همه داروخانه ها موجود است.

مردم اغلب می توانند واکنش های خفیف را در خانه با آنتی هیستامین های بدون نسخه تجویز کنند. این داروها از واکنش بیش از حد سیستم ایمنی بدن به توت فرنگی جلوگیری می کند و به جلوگیری از علائم یا کاهش شدت آنها کمک می کند.

اگر برای اولین بار است که واکنش آلرژیک دارید ، باید در مورد گزینه های درمانی با پزشک خود مشورت کنید. اما اگر واکنش های شدیدی را تجربه کردید ، باید فوراً به نزدیکترین مرکز مراقبت های پزشکی مراجعه کنید.

عوامل خطر عفونت

افراد در صورت داشتن موارد زیر بیشتر به آلرژی غذایی مبتلا می شوند:

سابقه خانوادگی حساسیت غذایی.
حساسیت به گرده.
اگر آسم دارید.
اگر اگزما دارید.

کی به پزشک مراجعه می کنید؟

افراد باید پس از اولین واکنش آلرژیک خود به توت فرنگی به پزشک مراجعه کنند و بلافاصله خوردن توت فرنگی را متوقف کنند. توت فرنگی را نباید به کودکانی که به توت فرنگی حساسیت دارند هنگام خوردن یا تماس با آنها تغذیه کرد.

پزشک از شما در مورد سابقه پزشکی شما می پرسد که آیا مواردی از آلرژی غذایی به طور کلی یا حساسیت به توت فرنگی به طور خاص وجود داشته است. همچنین ممکن است پزشک برخی آزمایشات را انجام دهد تا مطمئن شود توت فرنگی عامل حساسیت است یا خیر و آزمایشات شامل موارد زیر است:

آزمایش خون.
تست های سوزش پوست
آزمایش برای از بین بردن آلرژن های احتمالی ، با اجتناب از غذا برای بررسی علت آن.
همچنین رژیم غذایی توت فرنگی را ببینید

این حساسیت نوعی حساسیت شناخته شده است ، اما چندان شایع نیست. بنابراین ، اگر شما یا فرزندتان در معرض هر یک از علائم حساسیت ذکر شده در بالا قرار گرفتید ، لازم است از خوردن توت فرنگی به طور کامل یا هرگونه محصول حاوی توت فرنگی خودداری کنید. و در صورت بروز علائم شدیدتر دیگر یا علائم شدیدتر خوردن توت فرنگی ، فوراً به نزدیکترین بیمارستان یا مرکز پزشکی مراجعه کنید تا علائم را به خوبی درمان کنید.


strawberry
..