مزایا و ارزش غذایی توت سیاه

۱۴۰۰/۸/۹

مزایای توت سیاه برای بدن زیاد و متعدد است.توت سیاه یکی از میوه های مورد علاقه بسیاری از مردم در سراسر جهان محسوب می شود ، زیرا خوردن آن بسیار آسان است و برای پوست کندن آن نیازی به تلاش نیست. توت سیاه دارای طعم شیرینی است که خوردن آن لذت بخش است ، زیرا بزرگسالان و کودکان نیز ترجیح می دهند آن را بخورند. توت سیاه علاوه بر طعم فوق العاده ، فواید زیادی برای سلامتی ، پوست و مو نیز دارد. بنابراین ، توصیه می شود به طور منظم شاه توت بخورید تا از مزایای فوق العاده آن که بسیاری از مردم نمی دانند ، استفاده کنید.

ارزش غذایی توت سیاه

در واقع ، توت سیاه یکی از 10 غذای آنتی اکسیدانی برتر است. خواص آنتی اکسیدانی شاه توت به مبارزه با بسیاری از بیماری ها ، افزایش ایمنی و حفظ سلامت کمک می کند. توت سیاه همچنین دارای کربوهیدرات کمی است ، بنابراین می توان آن را به رژیم های غذایی زیادی اضافه کرد تا به کاهش وزن کمک کند. هر فنجان توت سیاه (15-16 میوه) حاوی موارد زیر است:

62 کالری
7 گرم کربوهیدرات
2 گرم پروتئین
7 گرم چربی
6 گرم فیبر.

2 میلی گرم ویتامین C که معادل 50 درصد نیاز روزانه به ویتامین C است.
9 میلی گرم منگنز معادل 47 درصد نیاز روزانه به منگنز است.
5 میکروگرم ویتامین K معادل 36 درصد نیاز روزانه شما به ویتامین K است.
2 میلی گرم مس معادل 12 درصد نیاز روزانه شما است.
36 میکروگرم اسید فولیک ، معادل 9 درصد از نیاز روزانه شما.
7 میلی گرم ویتامین E
233 میلی گرم پتاسیم
8 میلی گرم منیزیم
308 واحد بین المللی ویتامین A
9 میلی گرم نیاسین
9 میلی گرم آهن
8 میلی گرم روی.
4 میلی گرم ویتامین B5.
8 میلی گرم کلسیم
7 میلی گرم فسفر

فواید توت سیاه برای سلامتی

توت سیاه یکی از میوه های فوق العاده ای است که مردم ترجیح می دهند در طول ماه تابستان از آن استفاده کنند. علاوه بر طعم خوشمزه ، توت سیاه مزایای فوق العاده ای برای سلامتی دارد. مزایای آن عبارتند از:

1- توت سیاه حاوی مقدار زیادی ویتامین C است

هر فنجان شاه توت حاوی 30.2 میلی گرم ویتامین C است که نصف مقدار مورد نیاز روزانه بدن است. ویتامین C برای تشکیل کلاژن در استخوان ها ، بافت های همبند و عروق خونی بسیار مفید است. ویتامین C همچنین در برخی شرایط دیگر نقش مهمی ایفا می کند ، مانند:

به التیام زخم ها کمک می کند.
به شناسایی سلول های پوست کمک می کند.
این ماده با رادیکال های آزاد مضر ناشی از سموم در بدن مبارزه می کند.
به جذب آهن کمک می کند.
به بهبود سریع سرماخوردگی کمک می کند.

برخی از مطالعات همچنین نشان می دهد که ویتامین C به کاهش تشکیل مواد سرطان زا در بدن کمک می کند ، زیرا ویتامین C به عنوان یک آنتی اکسیدان عمل می کند ، که به کاهش استرس اکسیداتیو که ممکن است باعث سرطان شود ، کمک می کند.

2- توت سیاه سرشار از فیبر است

اکثر مردم فیبر غذایی کافی در رژیم غذایی خود دریافت نمی کنند. کمبود فیبر غذایی باعث مشکلات گوارشی بسیاری از جمله نفخ ، یبوست و معده درد می شود. یک مطالعه در سال 2013 نشان داد که دریافت نکردن فیبر کافی ممکن است خطر ابتلا به بیماری های قلبی را افزایش دهد. رژیم غذایی سرشار از فیبر به موارد زیر کمک می کند:

کاهش کلسترول ؛
تقویت پریستالیز روده.
با کاهش سرعت جذب قند ، سطح قند خون را کنترل می کند.
کمک به کاهش وزن به دلیل احساس سیری.
سوخت را برای تغذیه باکتری های مفید روده فراهم می کند.

3- منبع عالی ویتامین K

ویتامین K دلیل عدم خونریزی هنگام آسیب دیدگی است ، زیرا به لخته شدن خون کمک می کند. ویتامین K همچنین در متابولیسم استخوان نقش مهمی دارد. کمبود ویتامین K ممکن است منجر به پوکی استخوان و شکستگی آسان استخوان شود. کمبود ویتامین K همچنین ممکن است باعث خونریزی در دوران قاعدگی یا خون در مدفوع یا ادرار شود.

4- حاوی درصد بالایی از منگنز است

منگنز در تقویت استخوان ها و تقویت سیستم ایمنی بسیار مهم است. همچنین به بدن در متابولیسم کربوهیدرات ها ، اسیدهای آمینه و کلسترول کمک می کند. همچنین روی تشکیل کلاژن کار می کند و به ترمیم صحیح زخم ها کمک می کند.

منگنز همچنین از پوکی استخوان جلوگیری می کند ، سطح قند خون را کنترل کرده و تشنج های صرعی را کاهش می دهد.

5- توت سیاه باعث سلامت مغز می شود

بر اساس تحقیقات منتشر شده در مجله Agricultural and Food Chemistry ، خوردن شاه توت ممکن است سلامت مغز را بهبود بخشد و از از دست دادن حافظه ناشی از افزایش سن جلوگیری کند. این مطالعه نشان می دهد که آنتی اکسیدان های موجود در توت سیاه به از بین بردن رادیکال های آزاد در بدن کمک می کند و این به کاهش التهاب مغز کمک می کند ، که منجر به بهبود شناخت و عدم از دست دادن حافظه با افزایش سن می شود.

6- توت سیاه باعث بهبود سلامت دهان و دندان می شود

مطالعه ای در سال 2013 گزارش داد که شاه توت به دلیل داشتن خواص ضد باکتریایی و ضد التهابی به حفظ سلامت دندان ها کمک می کند. بنابراین ، توت سیاه می تواند با باکتری های عامل بیماری های دهان مبارزه کند. محققان پیشنهاد می کنند که استفاده از عصاره توت سیاه می تواند به جلوگیری از پوسیدگی دندان و محافظت در برابر بیماری های لثه کمک کند.


blackberry
..